På besøk på Bråthen Gård

Postet av Skedsmo Rideklubb den 8. Des 2019

A person flying through the air while riding a horse

Description automatically generatedVi er innom for å trene litt for Merethe Blikstad på Bråthen Gård i Aurskog – en snau halvtimes kjøretur fra Lillestrøm. Bråthen Gård huser flere Skedsmo-medlemmer og familien Blikstad har vært med i klubbens styre og stell opp igjennom årene og er velkjente fjes for mange. Bråten Gård har plass til 12 hester og har en fin utebane og et ridehus som er i hyppig bruk i vinterhalvåret. Det satses ikke overraskende på dressur her men det finnes oppstallører som driver med andre ting også. Det er mange som kommer hit for å trene, og det tas imot hester til tilridning også. Om sommeren er det rideleir her – en populær aktivitet som gjør at det raskt fylles opp noen sommeruker.

A picture containing grass, tree, outdoor, nature

Description automatically generated

Oversiktsbilde av Bråthen Gård – tatt om sommeren (lånt fra nett)

Vi passer på å huke tak i ett av stallens yngre medlemmer Stener Pedersen på ponnien Fen-He MW som skal trimme litt i ridehuset. Mor Line Mette er også med. Stener er en ung gutt som rir den tidligere stjerneponnien til Thea Christine Vormeland, og de ser ut som en bra match. Han rir så klart litt dressur men satser også på noe så uvanlig som Riddersport. Riddesport er en slags historisk sport forteller mor, hvor man rir øvelser med «våpen» på en moderne måte. Stener trener med pil og bue, og med lanse. Veldig eksotisk synes vi! Sjekk riddersport.no om dette er noe du vil vite mer om.

A person riding a horse

Description automatically generatedA person riding a horse

Description automatically generated

Stener i aksjon med trening på bueskyting på ponnien Fen-He

Vi må videre, men spør Stener hva han synes er det beste med å stå her på Bråthen Gård, og han svarer umiddelbart at det er de gode trenerne her! Vi skjønner veldig godt at han er fornøyd med treningstilbudet og lover og snart komme tilbake.

Hilsen Hilde og Monica