Stall Uller Gård

Postet av Skedsmo Rideklubb den 25. Nov 2019

I dag har vi tatt turen til Stall Uller Gård i Rælingen. Gården ligger idyllisk til med en nydelig utsikt over Øyeren, bare 15 minutter fra Lillestrøm. Det er Kari Sidsel Smedstad og mannen hennes Pål som eier gården.

Vi huker tak i Skedsmo-medlem Gunn Skovholt når hun er ferdig med dagens trening. Gunn har drevet stallen på Uller Gård i mange år. Hun er litt usikker, men mener det er rundt 8-10 år siden hun tok over driften, den gang sammen med Rebecca Helene Jønsberg.

Stall Uller har totalt plass til 20 hester, men i dag er det kun 7 hester på stallen. Vi ønsker oss flere nye to- og firbente venner, sier Gunn. Her er det veldig fint for hestene, de trives med at det er stille og rolig og de elsker de store gresspaddockene de går på om sommeren. Også har vi et veldig godt stallmiljø!

Det er i dag 3 Skedsmo-medlemmer på Stall Uller, og stallen har stort sett satsende dressurryttere på ulike nivå. Gunn har ukentlige treninger med både oppstallører og folk som kommer utenifra. Gunn er utdannet trener 2 og dressurdommer 4, og har hjulpet mange ryttere til å nå sine mål. Det holdes også helgekurs med ulike trenere, her har både Ellen Birgitte Farbrot og Lasse Kasparek Hestengen vært jevnlig.

Vi spør Gunn hva det beste med å stå oppstallet på Stall Uller er, og hun svarer fort at det er utrolig deilig med så god tilgang til ridehus da det ikke er noen rideskole på gården. Og akkurat i disse dager er det spesielt deilig da det regner uavbrutt.

Videre er det flotte turmuligheter, man kan ri helt opp til Myrdammen om man vil. Vi har et flott ridehus på 20 * 70, med noe hindermateriell og en stor utebane som benyttes mest om sommeren. Alle hestene har grusede paddocker med opplegg til varmebøtte om vinteren, og igjen kan de stå på gress om sommeren, alene eller sammen – alt ettersom hva man ønsker.

Monica & Hilde